21 marca, 2019

Sztuka w miejscu pracy

Sztuka w miejscu pracy nabiera obecnie istotnego znaczenia. Jest coraz ważniejszym tematem zarówno w strefie dizajnu jak i sektorze inwestycyjnym. W miarę jak firmy wychodzą z kryzysu i sytuacja finansowa staje się bardziej stabilna, wykorzystują okazję do poprawy estetyki swoich miejsc pracy, inwestując w projekty i dzieła sztuki. Wpływ jaki sztuka ma na nas jest często niedoceniany. Plamy koloru w obrazie wiszącym na ścianie mogą wpłynąć na nastrój sali konferencyjnej lub niezwykłe dzieło sztuki może stanowić punkt rozmowy w nijakiej przestrzeni korporacyjnej. Czy sztuka może mieć bezpośredni wpływ na produktywność pracowników i ich dobre samopoczucie? Wygląda na to, że odpowiedź brzmi „tak”.

Przekonanie, że sztuka w miejscu pracy jest jedynie dekoracyjna, zostało rozwiane w ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 800 pracowników, którzy pracowali dla 32 firm w USA, które posiadają kolekcje dzieł sztuki. Badanie, we współpracy z Business Committee for the Arts oraz International Association for Professional Art Advisor, zebrało odpowiedzi od firm, poprzez dystrybutorów różnych produktów, po kancelarie prawne w których mieszczą się stanowiska pracy. Okazało się, że sztuka w miejscu pracy pomaga firmom w podejmowaniu kluczowych wyzwań, takich jak zmniejszenie stresu (na tak było- 78% ), zwiększenie kreatywności (na tak- 64%) i zachęcanie do wyrażania opinii (na tak- 77%).

Inne badanie w Cass Business School sprawdzało percepcję pracowników w obecności sztuki w miejscu pracy i jej wpływ na nich samych, klientów lub wizerunek firmy. Zarówno mężczyźni (64%), jak i kobiety (73%) respondenci zgodzili się, że wygląd ich miejsca pracy ma wpływ na ich dzień pracy. Co ciekawe, respondenci płci męskiej nie tylko ocenili sztukę (39%) jako jeden z najważniejszych elementów wystroju wnętrz w porównaniu z innymi elementami, takimi jak rośliny (39%) lub wygląd recepcji (35%), ale również nadają sztuce większego znaczenia jako elementu wystroju wnętrz w porównaniu z respondentkami.

Tylko 17% kobiet uznało sztukę za kluczowy element wyposażenia wnętrz.

Jednak ten wpływ na indywidualnego pracownika na etykę pracy, motywację, kreatywność, poziom stresu i ogólne samopoczucie wydaje się większy w przypadku kobiet niż mężczyzn. Podczas gdy 80% mężczyzn odpowiedziało, że sztuka w niewielkim stopniu rzutuje na etykę pracy, motywację; wszystkie respondentki zgodziły się, że na nie ma jednak pewien wpływ. W szczególności 54% kobiet przyznało, że sztuka ma umiarkowany do dużego wpływ na ich kreatywność w biurze (47% mężczyzn), a 80% kobiet zgodziło się, że sztuka w biurze może zmniejszyć ich poziom stresu (66% mężczyźni). Ponadto 92% kobiet stwierdziło, że sztuka oddziałuje na ich ogólne samopoczucie, w porównaniu do 71% mężczyzn, którzy tego nie zauważają.

Rozproszenie uwagi w pracy nie zawsze jest złą rzeczą. Jeśli przedmiot twojego rozproszenia jest dziełem sztuki, może on faktycznie zwiększyć wydajność, zmniejszyć stres i zwiększyć samopoczucie oraz zainspirować kreatywność. Zamiast próbować sztucznie zmusić ludzi do kreatywności dzięki inspirującym sloganom lub stereotypowym obrazom zainwestuj w imponujące obrazy które stymulują dyskusję i zachęcają do innowacyjnego myślenia.

Wpatrywanie się w ekran przez cały dzień jest współczesną klątwą. Mając powód do odwrócenia wzroku i po chwili do ponownego skupienia, zmniejsza się zmęczenie, bóle głowy i skutki zmęczenia oczu w perspektywie długoterminowej.

Regularne zmienianie tego, co jest na ścianach w Twoim biurze, zachęci ludzi do oderwania oczu od ekranu, zmiany pola widzenia i tym samym oczyszczenia oczu i umysłu, które daje tak bardzo potrzebne wytchnienie.

Podziwianie kompozycji może również dostarczyć naszym mózgom pewnej dystrakcji od wykonywanego zadania, co wbrew powszechnemu przekonaniu niekoniecznie jest czymś złym. Badania wykazały, że umysł marzeń jest rzeczywiście bardzo aktywny, zaangażowany w cały szereg ważnych procesów umysłowych. Innymi słowy, nawet kiedy myślimy, że jesteśmy wyłączeni, nasze mózgi wcale nie zwalniają. Zamiast tego są zajęte pracą, uzupełniając nasze rezerwy energii psychicznej i fizycznej, co z kolei zwiększa produktywność, dodaje energii, wzmacnia wspomnienia i zachęca do kreatywności – wszystkich ważnych atrybutów w świecie pracy.

Badania przeprowadzone przez Wyższą Szkołę Psychologii Uniwersytetu Exeter wykazały, że pracownicy, mogący ingerować w to jak wygląda miejsce w którym pracują, są nie tylko szczęśliwsi i zdrowsi, lecz są także o 32% bardziej wydajni. W badaniu wzięło udział ponad 2000 pracowników biurowych w serii badań dotyczących postaw i produktywności w miejscu pracy.

Ale były też dalsze badania, jedno na Uniwersytecie w Exeter i drugi w biurach handlowych, w których uczestnicy wykonywali szereg zadań w przestrzeni pracowniczej, która była albo:

SUROWA (prosta i funkcjonalna, zawierająca tylko niezbędne elementy),

WZBOGACONA (ozdobiona przez pracodawcę roślinami i obrazami),

SPERSONALIZOWANA/WZBOGACONA (pozwalająca pracownikowi mieć wpływ na jego otoczenie)

OSŁABIONA (uczestnicy mogli sami zorganizować sztukę i rośliny – ale pracodawca następnie powrócił do układu wzbogaconego)

Badanie to wykazało, że osoby pracujące w przestrzeniach wzbogaconych (ozdobionych sztuką lub roślinami) były o 17% bardziej produktywne niż te w miejscach ubogich estetycznie i mieli mniej dolegliwości zdrowotnych. Liczba ta podwoiła się dla osób, które pracowały w przestrzeni spersonalizowanej. Jeśli chodzi zaś o tych, którzy widzieli, jak podważane są ich osobiste pomysły co do wyglądu biura -przestrzeń osłabiona – ich poziomy produktywności były takie same jak te w przestrzeni surowej.

„Istnieje realna tendencja do organizowania sterylnych, oszczędnych przestrzeni biurowych, zaprojektowanych w taki sposób, aby zachęcić personel do kontynuowania pracy bez rozpraszania uwagi” – wyjaśnia kierujący badaniami dr.Craig Knight. Ale na świecie nie ma dziedziny nauki, która wierzy, że takie podejście zwiększa produktywność lub sprawia, że ​​pracownicy są szczęśliwsi. Jak twierdzi Knight,: „Jeśli wzbogacicie przestrzeń, ludzie czują się znacznie szczęśliwsi i działają lepiej; bardzo dobrym sposobem na to jest użycie sztuki. „

Jest to z pewnością filozofia, z którą ma do czynienia Deutsche Bank. Niemiecki bank inwestycyjny ma największą kolekcję sztuki korporacyjnej na świecie, z około 60 000 dzieł sztuki w 900 biurach w 40 krajach. Dla pracowników banku organizowane są również spotkania i rozmowy z artystami.

„Nieczęsto bankowcy rozmawiają z artystami”, mówi Friedhelm Hütte, globalny szef od sztuki w Deutsche Bank. „Sztuka oferuje okno na estetykę społeczną, polityczną i ekonomiczną na całym świecie, dzięki czemu jest dobrym inspirującym rozwiązaniem dla naszego biznesu, ponieważ jesteśmy wciąż w trakcie opracowywania nowych pomysłów dla klientów i reagowania na to, co dzieje się na świecie”. Bank lubi kupować prace od współczesnych artystów, skupiając się na oryginalnych obrazach, grafikach i fotografiach. „Lubimy rzeczy innowacyjne i spontaniczne, które uchwycą moment, w którym idea staje się widoczna” – wyjaśnia Hütte.

Sztuka coraz częściej postrzegana jest jako medium pomagające stworzyć lepszą rozpoznawalność danej marki. Może pomóc w opowiedzeniu historii o firmie: kim są, co robią i co cenią.

Sztuka może przyczynić się do wzmocnienia lub wprowadzenia nowych wartości kulturowych, jakimi kierują się właściciele firmy a to wpływa na poczucie dumy z miejsca w którym pracujemy oraz uznanie społeczności w której żyjemy.

Zasadniczo celem sztuki w każdej sytuacji jest stworzenie estetycznego środowiska. Pobudza ona zmysły i sprawia, że ludzie czują się dobrze. Przez sztukę pracodawca komunikuje swoim pracownikom: „dbamy o środowisko pracy” lub „chcemy coś zrobić, aby stworzyć dla ciebie miłe miejsce do którego będziesz przychodził z ochotą”. Jest to dla Ciebie ważne i dlatego jest też dla nas ważne. Cenimy was na tyle, aby inwestować w wasze środowisko.

Kultywowanie innowacji i świeżego myślenia nigdy nie było bardziej istotne dla bycia konkurencyjnym, napędzania wzrostu i utrzymania szczęśliwej i produktywnej siły roboczej. Przemyślane i „ludzkie” miejsca pracy pomagają profesjonalistom w dostarczaniu innowacyjnych planów, pomysłów i rozwiązań biznesowych.

Jeśli zatem chcesz aby Twoja firma odniosła sukces już dziś zaplanuj swój budżet tak, aby znalazły się w nim też środki na sztukę.